vorige pagina

 

Kruimels langs de weg


Beeldverslag van een innerlijke zoektocht

Het sprookje van Hans en Grietje krijgt in het boek Kruimels langs de weg een onconventionele uitleg en betekenis. Het wordt het verhaal van de mens die verloren is geraakt in een liefdeloos duister, overgeleverd aan de tijd, die hem zal vernietigen. Maar ook van zijn moed en worsteling om zijn oorspronkelijk vaderland weer terug te vinden.

Wessendorp toont in het boek een groot aantal werken, die hij als merktekens beschouwt op de weg die hij innerlijk tracht te gaan en met hem alle zoekenden naar een hogere werkelijkheid. De werken zijn verspreid over vele jaren ontstaan. Met de titels en bijschriften voegen deze zich als de schakels van een ketting aaneen.

Albert Hagenaars, dichter en publicist, schreef een inleiding en stelt daar o.a. in "De kunstenaar legt met dit boek rekenschap af van zijn technisch kunnen en van zijn gerijpte inzichten"

Het boek dat € 25 kost, is 23 x 17,5 cm groot, heeft een harde omslag en is geheel full colour gedrukt.
Inlichtingen via  
j.wessendorp@kpnmail.nl
 
 
 
Verdrinken in licht of de weg van de tienduizend dingen gaan Verloren geraakt in een liefdeloos duister, overgeleverd aan de tijd, die hem zal vernietigen De heks is hier de baas, ze doodt ieder die haar rijk der zinnen binnen dringt Geworpen op de aarde, lijdend aan zichzelf In het donker verschrikt het licht Het dier is hier thuis, luister niet naar hem Diep van binnen ankert het vermoeden van een andere wereld Heftig is telkens de tweestrijd Wake up uit de hypnose van het dier Ga moedig de weg die zich opent, worstel je door de doolhof Twijfel blijft een taaie metgezel Overwin alle zucht om iets te willen betekenen Dan is er midden in de dagelijkse dag een lichtinslag die alle duister overstraalt Nooit meer bang in het donker
Beeldende kunst is niet het laten ontstaan van nieuwe vormen uit het niets, maar het is een unieke organisatie van het bestaande. Schilderen is organiseren van verf.
Die organisatievorm heeft een doel en een betekenis.
Zonder dat is er sprake van een dood kunstwerk, omdat de schilder alleen zijn instrumentarium etaleert.
  Alles in dit ondermaanse is telkens symbool van een waarheid, die naar een Werkelijkheid verwijst.



Dankbaar opgedragen aan Bô Yin Râ

<beginpagina